2-takt Versus 4-takt Motoren - Wat Is Beter?

Met de komst van nieuwere trimmer- en gazonproducten met 4-taktmotoren, wordt ons vaak gevraagd of deze producten beter zijn dan hun 2-takt-tegenhangers (letterlijk: wat is beter, 2-takt of 4-takt?) Hoewel het antwoord waarschijnlijk eenvoudiger is dan u denkt, is het belangrijk om eerst de verschillen tussen deze technologieën te begrijpen. Elk heeft zijn sterke punten, hoewel we ze niet als redelijk op elkaar afgestemd zouden beschouwen, althans niet voor draagbare gazonverzorgingsproducten.

Met de komst van nieuwere trimmer- en gazonproducten die 4-taktmotoren bevatten, wordt ons vaak de vraag gesteld: 2-takt versus 4-taktmotoren Wat is beter?

Dit is de vraag of deze 4-cyclus OPE-tools beter presteren dan hun 2-cyclus tegenhangers. Letterlijk, wat is beter, 4-takt of 2-takt? Het antwoord is misschien eenvoudiger dan je denkt, maar eerst is het belangrijk om de verschillen tussen de twee technologieën te begrijpen. Elk heeft zijn sterke punten, hoewel we ze niet als redelijk op elkaar afgestemd zouden beschouwen, althans niet voor draagbare gazonverzorgingsproducten. Bekijk onze review van de Makita EM2650LH 4-takt snaartrimmer.

Basisprincipes Van 4-takt- En 2-taktmotoren

De 2-taktmotor, ook wel 2-taktmotor genoemd, is een motor die een voorgemengd benzine-oliemengsel accepteert. Dit mengsel, dat afhankelijk van de motor kan variëren van 50:1 tot 20:1, levert zowel brandstof als smering aan de motor tijdens bedrijf.

4-taktmotoren (ook wel 4-taktmotoren genoemd) lijken meer op wat u in uw auto aantreft. De 4-taktmotor heeft ook een carter en een olieverdeelinrichting die de olie van het gas scheidt terwijl het de componenten smeert. Omdat de olie apart is, moet deze ook periodiek worden ververst, meestal na elke 25 uur gebruik.

Viertaktmotoren gebruiken hetzelfde gas dat u voor uw voertuig koopt en kunnen tot 10% ethanol bevatten (u mag geen E85-gas gebruiken omdat het niet compatibel is met 2-takt- of 4-taktmotoren die gewoonlijk worden aangetroffen in kleine grastrimmers en maaimachines automaten).

Hoe Werken Tweetaktmotoren?

Er is een significant verschil in de werking van een 4-takt motor en een 2-takt motor. Zoals je zou verwachten, werkt een 4-taktmotor in vier fasen. Er is de krachtslag (omlaag), de uitlaatslag (omhoog), de inlaatslag (weer omlaag) en de compressieslag (weer omhoog). Er zijn twee volledige omwentelingen van de krukas nodig om deze vier slagen te leveren. Het is de krachtslag die de zuiger door elk van de drie resterende fasen stuurt.

Een 2-taktmotor heeft letterlijk maar twee cycli die bovenstaande taken combineren. De eerste slag is de gecombineerde kracht- en uitlaatslag en de tweede combineert de compressie- en inlaatslag. Als de zuiger zijn maximale slag bereikt, vinden zowel kracht als verbranding plaats. Aan de onderkant vinden de uitlaat en inlaat plaats. Er is slechts een enkele omwenteling nodig om twee slagen te genereren en de zuiger door zijn volledige cyclus voort te stuwen.

Meer Onderdelen = Meer Te Breken

Er zijn veel bewegende delen in viertaktmotoren. Er zijn een krukas en nokkenas, evenals een drijfstang, kleppen en klepstoters. Een tweetaktmotor heeft eigenlijk maar drie grote bewegende delen. Dit omvat de krukas, drijfstang en de zuiger. In kleine tweetaktmotoren zijn er geen nokken, klepstoters of kleppen. Over het algemeen betekent minder onderdelen minder kans op defecten en eenvoudiger onderhoud.

De 2-taktmotor heeft een kleinere cilinderinhoud en is over het algemeen kleiner dan de 4-taktmotor, die vaak bijna twee keer zo groot en cilinderinhoud kan zijn om hetzelfde vermogen te produceren. De reden hiervoor is dat aangezien de 2-takt twee functies in één omwenteling combineert, het vermogen twee keer zo snel is als een 4-takt.

De Voor- En Nadelen Van 2-cyclus Versus 4-takt Motoren

Op basis van de beschrijvingen zou je kunnen aannemen dat 4 cycli superieur is aan 2 cycli. Het heeft echter wel een plaats in kleine maritieme toepassingen en gazononderhoud. Het is wat lastiger om 2-takt en 4-takt motoren met elkaar te vergelijken. Er zijn maar een paar voordelen aan 4-takt: hoger potentieel koppel, lager brandstofverbruik en lagere emissies. Dat gezegd hebbende, laten we eens kijken naar een lijst met voor- en nadelen voor zowel 2- als 4-cycli en de casus voor elk uiteenzetten:

Vergelijking Van 2-takt En 4-takt

Zoals u kunt zien, zijn er zeker een aantal voordelen aan het bezitten van een 4-taktmotor voor een trimmer of andere gazononderhoudstoepassing, maar voor het grootste deel is er een reden waarom 2-taktmotoren momenteel koning zijn. Ze zijn gewoon betrouwbaar, hebben minder te breken en zijn veel gemakkelijker te starten en te gebruiken. Voor overwegingen met een hoog koppel kan 4-takt inderdaad de beste keuze zijn, maar over het algemeen raden we aan om vast te houden aan de beproefde 2-taktmodellen die de profs doen!

Helaas worden op dit moment veel gemeentelijke beslissingen gestuurd door milieuactivisten. In de nabije toekomst kunnen strengere emissieregels uiteindelijk de 2-taktmotoren volledig uitfaseren. Als dit gebeurt, hopen we dat fabrikanten de 4-cyclustechnologie kunnen verbeteren en producten kunnen leveren die net zo gemakkelijk en gemakkelijk presteren als hun 2-cyclustegenhangers.