Er zijn veel lengtes voor bankvliegtuigen, van 13 cm tot 76 cm. Wat zijn de beste bench planes voor jou? Hoe moet elk vliegtuig worden opgesteld? Deze video laat je zien hoe je bankvliegtuigen opzet.

We heroverwegen het Western bench plane-systeem. Het enige dat u hoeft te weten, is dat er drie gereedschappen, drie opstellingen, drie banen en drie oppervlakken zijn.

uittreksel uit het Winter 2009 nummer van Woodworking Magazine

Sommige dagen denk ik dat elk bankvliegtuig een decoderring zou moeten hebben om de gebruiker te helpen begrijpen hoe hij het moet gebruiken. Maar hoewel een magische ring misschien handig lijkt, zou het niet helpen bij het verklaren van alle verschillende manieren waarop bankvliegtuigen kunnen worden aangepast en gebruikt in de werkplaats.

De meest traditionele manier om werkbankvliegtuigen op te zetten, is het gebruik van een vijzelvliegtuig om materiaal te verwijderen, een freesvliegtuig om het recht te trekken en een gladstrijkvliegtuig om het voor te bereiden op afwerking.

De vroegste Engelse instructies over handvliegtuigen, geschreven door Joseph Moxon in de 17e eeuw, geven aan dat er drie soorten bankvliegtuigen zijn: een fore (een jointer), een glad vlak en een fore. Klinkt eenvoudig, toch? Maar hoe komt het dan dat wijlen de legendarische Engelse vakman Alan Peters een nr. 7 jointer gebruikte voor bijna alles Of dat vakman David Charlesworth een nr. 5-12 paneelvliegtuig gebruikt voor de meeste taken?

Er zijn veel geldige manieren om uw bankvliegtuigen te gebruiken om hout te bewerken. Je hebt dus twee keuzes: je kunt een houtbewerkingsidool uitkiezen en imiteren wat hij of zij doet. U kunt ook de tijd nemen om het systeem te begrijpen en te leren hoe u het naar uw wens kunt buigen.

De tweede benadering heeft mijn voorkeur (anders zou dit artikel te kort zijn). U zult minder tijd besteden aan het proberen om bankvliegtuigen te laten werken als u er net zo bekend mee bent als uw huis in de pikdonkere duisternis. De rare naamgevings- en nummeringssystemen van het bankvlak zullen gemakkelijk worden weggegooid. Maar voordat we die systemen in de prullenbak kunnen gooien, moeten we begrijpen wat er wordt weggegooid.

Het eerbiedwaardige model

Het hout wordt door vliegtuigen gezien als een reeks of golven. Lange vlakken proberen het board plat te maken door de top van de golven te verwijderen (boven), terwijl kortere vlakken meer geneigd zijn om over de dalen en toppen van de boards te rijden (onder).

In de traditionele Britse en Amerikaanse winkel staan drie bankvliegtuigen, elk met een bepaalde taak. Het voor- of hefvlak is het eerste vlak dat hout raakt. Het is meestal tussen de 30 en 51 cm lang en wordt gebruikt om materiaal af te nemen. In het Stanley-nummeringssysteem zou dit het nummer zijn. Dit zou het nummer 5 zijn (een krik genoemd) en het nummer 6. 6 (ook bekend als een foreplan).

De jointer is het vlak dat de krik volgt. Het probeert hout recht te trekken. Het is meestal 56 cm lang. In het Stanley-systeem worden de nrs. 7 en 8 beide jointer-vlakken genoemd.

Het laatste hulpmiddel voor het aanraken van hout is het gladstrijkplan, dat uw stukken voorbereidt op afwerking. Gladstrijkvlakken zijn doorgaans 25 cm of korter. In Stanleys wereld is dit alles tussen de schattige nr. Stanleys wereld is een mix van de schattige nr. 1 en de pittige nr. 4-12.

Op dit gespoten bord ben ik begonnen met schaven met een voegvlak aan de rechterkant en ik begon het te schaven met een glad vlak aan de linkerkant. Het gladde vlak probeert de klus af te maken terwijl het vlak van de jointer het bord plat maakt.

Zoals u kunt zien, is het de lengte van de tool die zowel de naam als de functie lijkt te bepalen. Maar de lengte van de tool is slechts een deel van het verhaal. Het is net zo belangrijk om te weten hoe elk gereedschap is ingesteld. En deze twee functies, de lengte en de opstelling, kunnen door de gebruiker worden aangepast om allerlei coole, gekke en ronduit domme dingen te doen.

Dus laten we nu het vliegtuignummeringssysteem vergeten en ons concentreren op hun drie banen, wat veel nuttiger is.

Sterk, OK en Zwak Alle bankvliegtuigen doen drie dingen: ze verwijderen materiaal, ze richten het hout recht en ze maken het klaar voor afwerking. Wanneer u een bankvliegtuig opzet, maakt u een van deze kenmerken erg sterk (zoals het vermogen om materiaal te verwijderen) en de andere twee kenmerken zwak. Dit is hoe het werkt voor de traditionele opstelling met drie vlakken.

Zo ziet het gebogen ijzer eruit in de mond van het gereedschap. Je kunt zien hoe wijd de mond is waardoor hij dikke krullen aankan.

Jack vliegtuig Dit is de meest voorkomende configuratie. Het verwijdert materiaal goed en richt hout recht, maar het is verschrikkelijk om het klaar te maken voor afwerking.
Jointer plan: Dit vliegtuig wordt gebruikt om hout recht te trekken. Het kan ook materiaal verwijderen en voorbereiden voor afwerking.
Egalisatieplan: Deze tool bereidt het hout voor op afwerking. Het kan ook handig zijn bij het verwijderen van kleine (en gecontroleerde) hoeveelheden materiaal. Het is niet erg goed in het rechttrekken van planken, tenzij de planken erg kort zijn.

Wanneer u in uw winkel probeert te beslissen welk gereedschap u wilt gebruiken, pak dan het juiste formaat gereedschap voor de klus. U kunt de lengte van uw gereedschap niet wijzigen zonder een ijzerzaag. Dus laten we het hebben over wat ik de lengteregel noem.

Deze Stanley nr. 5 heeft een kikker met een hoek van 45, waardoor het gereedschap gemakkelijker te duwen is dan een vliegtuig met een hoge hoek. Let op de positie van de breker op de voorgrond. Het is achteruit gegaan.

De lengteregel
In onze ogen ziet hout er misschien uit als een plat oppervlak. Hout lijkt meer op een serie of zachte golven op een handvliegtuig. Naarmate een vliegtuig langer wordt, heeft het de neiging om over de toppen van deze golven te scheren, waarbij de pieken met de snijplotter worden verwijderd en deze pieken worden verkleind zodat ze op gelijke hoogte komen met de dalen ertussen.

Jointer vliegtuigen zijn daarom lang. De lengte van het vlak creëert een rechte rand of vlak. Hoe kies je de juiste lengte voor je werk? De vuistregel is dat je een board dat twee keer zo lang is als de zool van het handvlak gemakkelijk recht kunt trekken. Een 56 cm lange jointer plane kan een plank van 112 cm lang rechttrekken. En omdat typische meubelstukken maximaal 122 cm lang zijn, is dat logisch.

Aan de andere kant, als de zool van het vliegtuig korter wordt, heeft hij de neiging om op de houten golven te rijden in plaats van te proberen de toppen eraf te trimmen. De kotter kan snel zowel de dalen als de toppen van het hout raken.
Daarom zijn gladstrijkplanken zo klein. Ze willen het hout er mooi uit laten zien, maar niet rechttrekken. De meeste oppervlakken, ook oppervlakken die zichtbaar zijn zoals tafelbladen, hoeven niet vlak te zijn. Het maakt niet uit hoe mooi ze zijn. Hoe korter het vliegtuig, hoe sneller je op de bodem van de troggen op een plank komt.

Een vlak van gemiddelde lengte, zoals een Jack-schaaf van 36 cm, kan worden gebruikt om het hout voor te bereiden voor afwerking. U kunt desgewenst een extra groot gladstrijkvlak of een korte jointer maken.

De breedteregel

Lange jointer-vlakken zijn in staat om belachelijk vlakke oppervlakken te creëren (platter dan machines kunnen maken). Dit kan een voordeel of een verplichting zijn, afhankelijk van wat u probeert te bereiken. Jointervlakken worden over het algemeen diagonaal gebruikt. Dit voorkomt verdraaien op de hoeken.

Natuurlijk zijn er ook vliegtuigen in verschillende breedtes. IJzers van 5 cm tot 8 cm breed kunnen gebruikt worden door jointer vliegtuigen. Jacks kunnen variëren van 1-310 cm tot 2 320 cm. Gladde vlakken kunnen 2-320 cm tot 1-110 cm groot zijn. Hoewel dit kenmerk niet zo belangrijk is als de vliegtuiglengte, verdient het toch vermelding.

De breedte van een vlak heeft, net als de lengte, ook invloed op hoe plat het uiteindelijke bord zal zijn. Het zal ook van invloed zijn op hoe moeilijk het zal zijn om dat resultaat te bereiken. Vlakkere oppervlakken worden meestal gemaakt door bredere vlakken, maar dit kan moeilijker te bereiken zijn. Smallere vliegtuigen kunnen het werk sneller gedaan krijgen als ze correct worden gehanteerd.

Een ander belangrijk feit over de breedte is dat bredere vliegtuigen zwaarder zijn en moeilijker te duwen.
Als u eenmaal de juiste carrosseriestijl voor de betreffende klus hebt gekozen (materiaal verwijderen, rechttrekken of voorbereiden voor afwerking), is de volgende stap het aanpassen van het gereedschap zodat het geschikt is voor deze klus. Zo heb ik een handvlak opgesteld om materiaal weg te halen, recht te trekken of klaar te maken voor afwerking.

De opstelling om materiaal te verwijderen

Daarom hou ik van een gebogen snijkant. Dit zijn de vliegtuigsporen die een stijltang achterlaat. Deze kunnen moeilijk te verwijderen zijn, afhankelijk van de diepte van uw snede.

Bij het verwijderen van materiaal is het doel om het dikst mogelijke scheerresultaat te krijgen met de minste hoeveelheid uitscheuren. Hier is hoe je dat bereikt: zorg voor een snijkant die gebogen is en duw het vlak over de nerf (wat gemakkelijker is dan parallel aan de nerf schaven).

Een gereedschapssnijder moet een ronding hebben die lijkt op een vleesmes. Scherpe hoeken kunnen uw vermogen om het hout te extraheren alleen maar belemmeren. Hoe rond moet de snijkant zijn? Ik ben dol op een radius van 20 cm, terwijl anderen een radius van 25 cm prefereren. Deze ronding wordt gemaakt op de slijper en vervolgens verfijnd door je slijpsteen.

Omdat je een grote hap hout probeert te nemen, wil je dat het strijkijzer redelijk laag staat. Voor het opruwen van uw materiaal is een vlak dat is opgesteld op 37-45 graden het beste.

Hoeken die hoger zijn, maken het gereedschap een beer om te duwen (zonder noemenswaardig bijkomend voordeel). Hoeken onder dit punt kunnen extra problemen veroorzaken die buiten het bestek van dit artikel vallen.

Hoe zit het met de spaanbrekers? Trek het terug. Breng het terug achter de bocht op het strijkijzer. Het zal niet veel anders doen dan helpen om spaanders van het strijkijzer af te leiden (niettemin een nobele functie).

De mond van het gereedschap: u wilt het zo wijd mogelijk openen zonder de functie van het handvlak te verstoren. In sommige vliegtuigen kun je je mond niet volledig openen. Het gieten van het lichaam van sommige vliegtuigen kan voorkomen dat ijzer op de kikker blijft zitten. Dat is slecht. Het is het beste om de mond te openen, zodat deze gemakkelijk tegen een ruwe scheerbeurt kan.

Een goed scheren van een jointer-vliegtuig voelt aan als een fijn lint in zijn dikte. Vermijd ragfijne krullen, want je zult er jaren mee bezig zijn. Vermijd ook ordinaire krullen die je huid doen opzwellen.

Hoe dik is gnarly? Ik denk dat een goede scheerbeurt voor het verwijderen van materiaal ongeveer 0,08 cm dik is (ongeveer 181 cm). Dit scheren is 30x dikker dan een gladstrijkvlak en 30x sneller voor het verwijderen van hout.

Vlakheid van de zool van handvliegtuigen: Dit is de plek om je hoede te laten verslappen als je een van die mensen bent die geobsedeerd zijn door de zolen van hun vliegtuigen. Vanwege de ruwe aard van een voorbewerkingsvlak, is de vlakheid van de zool bijna niet relevant.

Koop ook geen voorbewerkingsvliegtuig. Bezoek een rommelmarkt. Koop een oud vliegtuig van Stanley of een houten carrosserie. Besteed uw premium dollars ergens anders.

Hoe hout recht te trekken Om de rand of het oppervlak van een plank recht te maken, is het belangrijk dat de lengte van het gereedschap minstens 0,5 m is. Hoe langer het vlak, hoe rechter het resultaat. Andere kenmerken van het vliegtuig zijn flexibiliteit.

Als het bijvoorbeeld gaat om de vorm van de snijkant van het gereedschap, zijn houtbewerkers verdeeld. Veel mensen geloven dat rechte ijzers de beste zijn. Ze zeggen immers dat rechte ijzers nodig zijn voor rechte resultaten. Andere houtbewerkers gebruiken echter een freesvlak met een ondiepe kromming (niet waarneembaar voor het blote oog) dat voorkomt dat de hoeken in het werkstuk graven, waardoor het gereedschap materiaal uit geselecteerde gebieden kan verwijderen en een resultaat produceert dat er plat uitziet voor een machinistenvierkant .

Hoewel het lijkt alsof het strijkijzer hier laag staat, is dit afschuinvlak in feite ingesteld op een spoed van 62 (het heeft een microafschuining van 42 op de snijder en het strijkijzer is ingebed op 20). Bij deze hoge hoek heeft uitscheuren weinig kans.

Beide benaderingen werken. Kies er een die je aanspreekt en blijf erbij totdat je het onder de knie hebt. Als je er een hekel aan hebt, kun je altijd overstappen.

Als u een gebogen rand gebruikt, hoe gebogen moet deze dan zijn? Ik hou van een rand die 0,0020 cm terugveegt aan de randen van het strijkijzer. Dit werkt goed.

Andere overwegingen: ik geloof dat de toonhoogte van een jointer-vliegtuig flexibel is. De meeste moderne jointer-vliegtuigen hebben het ijzer met een helling van 45, de zogenaamde gewone spoed in het Amerikaanse handplane-taalgebruik. Hierdoor is het gereedschap gemakkelijk te duwen, maar bestaat het risico dat het scheurt.

Oude (echt oude!) jointer-vliegtuigen gebruikten hoge pitches 55 en hoger om scheuren in moeilijk materiaal zoals mahonie te voorkomen. Om uitscheuren in een project in een vroeg stadium te verminderen, is een high pitch jointer een goede optie.

Een hoge toonhoogte kan het moeilijker maken om het gereedschap te duwen, maar het kan u tijd besparen met het afvlakvlak.

U wilt voorkomen dat de spaanbreker van het freesvlak tijdens gebruik verstopt raakt. De sloophamer is ingesteld op 141 cm vanaf de snijkant. Ik verstel dan de breker naar voren of naar achteren zodat het vliegtuig niet verstopt raakt. Ik vergeet dan de stroomonderbreker, tenzij ik er problemen mee krijg.

De mond van het gereedschap: Het principe hier is om de mond zo in te stellen dat het gereedschap niet verstopt raakt wanneer u zich normaal scheert. Een bek van 0,0020 cm tot 0,03 cm is ideaal. Indien nodig kunt u het een beetje meer openen. Hoe dik is een typische scheerbeurt? Ik kan .0010 cm tot .006 dik aan in de meeste houtsoorten (en dikker in naaldhout).

Hoe zit het met de zolen van de jointer vliegtuigen? Om goed te werken, moeten jointervliegtuigen platte zolen hebben. En metalen verbindingsvlakken zijn moeilijk waar te maken voor de gebruiker. Als ik maar één mooi vliegtuig zou moeten bezitten, zou het een metalen jointer zijn. Dat komt omdat je het kunt gebruiken voor echte andere vliegtuigen met een houten lichaam.

Hoe het hout voor te bereiden op afwerking

Met vloeiende vlakken denk ik dat korter beter is. Deze tools besparen werk omdat je snel de bodem van de valleien kunt bereiken.

Veel factoren zijn belangrijk bij het opzetten van een vliegtuig om te eindigen. In mijn ervaring heb ik ontdekt dat de twee belangrijkste factoren de spoed van het vlak en de scherpte van de snijplotter zijn. Deze twee factoren zijn belangrijker dan alle andere variabelen die u kunt controleren. Alle kleine beetjes helpen echter, dus hier zijn de details over het aanpassen van een vlak om het glad te strijken.

Je wilt de klus snel klaren dus kies het vliegtuig met de smalste en kortste zool. De vroegste gladstrijkvlakken waren 18 tot 20 cm lang. Mijn mening is dat moderne vloeiende vlakken zowel in de lengte als in de breedte opgeblazen zijn. Deze grote gladmakende vlakken hebben weliswaar een aantrekkelijke massa, maar ze hebben ook de neiging om over de golven van het bos te scheren en proberen het spul meer dan nodig recht te trekken.

U hoeft hout er niet uit te laten zien als graniet, dus kies de kortere, smallere vlakken.

Over de spoed van het gereedschap: ik denk dat 45 (de gebruikelijke spoed) simpelweg niet hoog genoeg is voor alles behalve zachthout en zacht hardhout. Als je werkt met planken met een omgekeerde korrel, gekke figuren of exotische oorsprongspoorten, raad ik je aan om naar 50, 55 te gaan of een schuin vlak te gebruiken om jezelf naar de 62-buurt te krijgen.

Je zult uiteindelijk meer schrapen en schuren dan je wilt.
Wanneer u een mes slijpt voor een glad vlak, zijn er drie veelvoorkomende vormen voor de snede:

Rechte snijkant, met hoeken die zijn afgerond door een vijl of slijpsteen.
Een gebogen snijkant die bij de hoeken ongeveer 0,0013 cm naar achteren afloopt.
Dit is een hybride snijkant met een plat midden en een gebogen snijkant. Hierdoor ontstaat een brede scheerrand die nooit in de hoeken graaft.

Elk van deze randen werkt briljant. Probeer ze allemaal. Kies degene die bij je past.
Met je ijzer scherp, is het tijd om de spaanbreker te bevestigen (als je vliegtuig er een heeft). Er is veel onstuimige retoriek over chipbreakers. Sommigen beweren dat brekers het uitscheuren beheersen. Sommigen spotten met dit idee en wijzen op vroege vliegtuigen die geweldig presteerden maar nooit een spaanbreker hadden.

Mijn spaanbreker wordt aan de rand van de rand gehouden (313 cm), maar ik zal hem terugtrekken als het vlak ook maar een beetje verstopt raakt. Ik ben sceptisch over chipbreakers. Ze creëren meer problemen dan ze oplossen. (Op een dag zal ik een chipbreaker-epistel schrijven.)

Dat brengt ons bij de monding van de tool. Veel houtbewerkers, zoals de spaanbrekers, zijn in de war over de functie van de mond. Is het strak genoeg om uitscheuren te voorkomen? Of heeft het weinig controle over scheuren? Ik heb veel tijd doorgebracht met vliegtuigmonden en ben nog steeds niet zeker.

Door elektronenmicroscoopbeelden is gemakkelijk te zien hoe hout beschadigd raakt als het met een vliegtuig wordt gesneden (ik heb een leven nodig), hoe strak een mond scheuren kan voorkomen. Dit is wanneer de spaanders vóór de snijkant uit het hout worden getild. Ik heb echter vliegtuigen met een hoge hoek met wijd open monden gebruikt met geweldige resultaten.

De zolen van gladstrijkvlakken moeten af en toe worden uitgelijnd. Voor de beste resultaten kunnen ze vervormd raken en moeten ze af en toe worden afgevlakt. Hier is mijn spotgoedkope opstelling: bandschuurpapier (aluminiumzirconia) vastgeplakt aan een granieten tegel vanuit het thuiscentrum.

Dus wat moet je doen? Ik weet het niet. Dit is wat ik doe: ik sluit mijn mond zo goed mogelijk terwijl ik ervoor zorg dat het vliegtuig niet verstopt raakt. Dit is mijn grondgedachte: er is geen nadeel aan een strakke mond die niet verstopt raakt. Dus mijn mond is 0,0013 cm breed, of iets minder.

Die mondmaat is ideaal voor het klaren van een scheerbeurt.

005 cm dik en/of dunner Persoonlijk probeer ik zo dik mogelijk te scheren zonder dat het hout scheurt. Het halve werk is nodig om een scheerbeurt van 0,005 cm dik te trimmen dan een scheerbeurt van 0,003 cm dik.

Als een schaafsel van 0,005 cm dikte gescheurde korrels oplevert, trek ik het onmiddellijk terug om te zien of dat helpt. Hoe zit het met de zool van het gereedschap? Gladstrijkvlakken moeten vlak zijn. Zelfs kleine oneffenheden in de zool belemmeren je vermogen om dunne spaanders consistent over het oppervlak van een board te nemen. Het gelukkige is dat smoothing planes klein zijn en gemakkelijker uit te voeren dan elk ander bench plane.

Neem dit systeem en ga ermee aan de slag

Een schrobvlak (voorgrond) is een gladvlak met als hart een ruwvlak. Een panel plane is een jack plane die het lef en de functionaliteit heeft van een smoother.

U kunt de relatie tussen de lengte van de zool van een vliegtuig en de prestaties beginnen te begrijpen als u eenmaal drie verschillende configuraties hebt geprobeerd.

Het scrub vliegtuig is een voorbeeld. Het is ongeveer even groot als een gladstrijkvlak, maar heeft een opstelling voor het verwijderen van materiaal. Wat krijg je? Een tool die gemakkelijker te duwen is, maar niet zoveel doet om een board recht te trekken.

Hoe zit het met paneelvlakken? Deze Engelse gereedschappen zijn ongeveer 113 cm lang en worden gebruikt voor het fijne werk. In wezen zijn het jack-vliegtuigen met een smoothing plane-opstelling. Wat levert dit je op? Een gereedschap dat opmerkelijk vlakke afgewerkte oppervlakken produceert. De keerzijde: u zult waarschijnlijk meer passen met de tool moeten nemen om die resultaten te bereiken.

En je kunt je eigen combinaties maken. Je kunt kleine dozen maken en een jackplan opstellen dat de nadruk legt op het richten van hout. Dat zou fijn zijn. U kunt een lange frees gebruiken om precieze oppervlakken voor gieten te creëren. Als u een grote kracht in het bovenlichaam heeft, kan een lange jointer worden opgesteld om materiaal te verwijderen. Het eindresultaat zou platter zijn dan normaal.

Bewerk de drie oppervlakken

Ik realiseerde me dat ik pas de kruin van mijn plank (boven) volgde nadat ik het voorbewerkingsplan had doorlopen. Vervolgens gebruik ik lijnen met de korrel voor het maken van de vallei. Valleien kunnen worden bewandeld totdat ze vlak worden.

Er zijn drie soorten opstellingen: drie vlakken, drie configuraties. Het is ook handig dat er drie oppervlakken moeten zijn om te bewerken: gezichten, randen en uiteinden. Laten we beginnen met enkele tips over het schaven van gezichten.
Als je planken met de hand aankleedt, is de eerste stap het vlak maken van een gezicht. Bevestig het bord op je bank. Ik begin graag met het schaven van de hartzijde. Over het algemeen zal de hartzijde in het midden gekroond zijn en de bastzijde komvormig. Als het hout waait, kunt u de schorszijde tegen het werkblad plaatsen.

Bereid vervolgens het bord voor op het oversteken. Om speling te verminderen, plant u een snelle afschuining langs de uiterste rand met behulp van een krik (ook wel uitblazen genoemd). Gebruik de zool van een jack om de breedte van het board te controleren. Controleer of deze gecupt is.

Plan met je boer direct de lengte van het bord. Kijk of u alleen hout verwijdert uit het midden van de breedte van de planken (wat wenselijk is) of dat u de kruin volgt. Als je de kruin volgt, moet je het midden eruit halen, hetzij met korte, gelokaliseerde verplaatsingsslagen, of door met de nerf recht in het midden van het bord te schaven. Je kunt het een beetje hol of plat maken.
Gebruik nu kronkelende stokken of een richtliniaal (geplaatst op elke diagonaal) om naar wind te zoeken. Wind is wanneer twee hoeken omhoog zijn en twee hoeken omlaag. U kunt naar het jointer-vlak gaan als de kronkeling gering lijkt. U kunt windschade corrigeren door een krik te gebruiken om de hoeken te bewerken totdat het bord plat is.

Hier is de juiste handpositie voor een jointer-vliegtuig. De duim moet voor je mond zijn. De vingers slepen achter zich aan en fungeren als een hek. Pak de voorste knop niet vast terwijl u aan de randen werkt.

Gebruik nu het scharniervlak om diagonaal te werken. Werk diagonaal in de ene richting en dan in de andere om kleine verdraaiingen te verwijderen. Ga door met werken totdat er consistente spaanders zijn verkregen van alle punten op het bord. Controleer je werk met een liniaal, de hoek van de zool of kronkelende stokjes. Het bord zou nu vrij vlak moeten zijn.

Als je wilt, werk dan met het graan met behulp van het freesvlak. Sommige mensen gaan regelrecht naar het gladstrijkvlak. Dit is persoonlijke voorkeur.

Gebruik een afvlakgereedschap om met de korrel te werken. De spaanders zullen als onregelmatig beginnen. Als ze regelmatig zijn en het bord er goed uitziet, stop dan.

De randen plannen
Leg een lange rand plat op de grond. Hier is hoe: Beveilig uw werk in de bankschroef. Plaats het bord op een plaats waar de binnenkant van je bord zichtbaar is (in de hoes, enz.). staat voor je. Dit is uw referentie (of datum). Dit oppervlak moet vlak zijn om te kunnen schrijnwerk. Gebruik het graan. Kies uw vlak op basis van de staat van de plankenrand. Begin met een jack als het erg ruw en golvend is met veel heuvels. Als het redelijk consistent is, begin dan met de jointer.

Ik ben hier gestopt met scheren. Ik zal het vliegtuig van het bord tillen als ik bij de potloodstreep kom. Door het midden van een rand uit te hollen, wordt het gemakkelijker om het recht te krijgen.

Om de rand recht te trekken, moet u het vliegtuig correct vasthouden. Je off-hand zou als een omheining moeten dienen. Je duim gaat op het lichaam vlak voor de mond. Je vingers slepen achter je aan, tegen het werk aan.

Probeer de rand met een richtliniaal (of een bekende richtliniaal zoals de randen passen in een paneellijm). Je moet zoeken naar een dip of bult in de middelste rand. Met een bult zal de richtliniaal op de rand van het bord draaien. De hoeken van de richtliniaal zullen slepen als deze ondergedompeld is. Een kleine holte in het midden is OK (dit wordt een veergewricht genoemd.) U kunt een bult verwijderen door gelokaliseerde slagen te gebruiken. Werk af met een lange pass langs de hele rand.

U kunt ook gestopte krullen gebruiken om een rand te bewerken. Hier vlakt u het midden van de rand uit met behulp van gestopte slagen (ongeveer 8 cm vanaf beide uiteinden). Werk totdat het vliegtuig stopt met snijden. Om de randen op één lijn te brengen, blijft u werken met een paar slagen. Dit is analoog aan het verwijderen van het midden van het gezicht om een kleine cup te creëren en vervolgens de cup te verwijderen.

Gebogen rand in een Jointer

Gebruik een try-vierkant om de waarheid van de rand te verifiëren. Plaats nu de kolf van de winkelhaak tegen het referentievlak om te controleren of de rand loodrecht staat. Controleer elke 30 cm bij lange planken.

Als de rand eruit is, moet u deze corrigeren.

Een gebogen ijzer kan een rand corrigeren door het vlak naar links of rechts op de rand van het bord te verschuiven om de hoge rand te verwijderen. Als u een rechte snijkant gebruikt, kunt u deze met handdruk corrigeren. Leun over de hoge hoek om deze te verwijderen. Andere houtbewerkers passen de zijdelingse afstelling van hun gereedschap aan. Deze techniek heeft bij mij niet gewerkt.

Met één rand en één vlak voltooid, gebruikt u een paneelmeter om uw voltooide breedte op het bord te schrijven. Om bij de kraslijn te komen, gebruikt u een krik om de tegenoverliggende rand vast te houden. Pak vervolgens de frees op en maak deze recht volgens de bovenstaande instructies.

Gebruik een markeringsmeter om de uiteinden en randen te markeren met uw uiteindelijke dikte. Draai naar de schorszijde van het bord en beweeg opnieuw met de krik. Dit zou het gemakkelijker moeten maken om het komvormige gezicht plat te maken. Werk met je krik totdat je bijna je kraslijn op je randen raakt. Werk af met de jointer en gladder zoals voorheen.

De uiteinden schaven Heb je een schietplank? Zo ja, ga dan naar de volgende stap. Pak je gladstrijkvlak. Markeer de lengte van de gewenste afgewerkte lengte rondom het bord. De lijn moet worden gezaagd. Gebruik een afvlakvlak om bij de lijn te komen. Om speling aan de uitvoerzijde te voorkomen, schaaft u een paar centimeter in die hoek met gestopte slagen. Vliegtuig de tegenovergestelde richting. Volg de lijn.

Massa is je vriend op het schietbord. Massa helpt het vlak in de snede te houden en geeft momentum om de kopse nerf te snijden.

Om uiteinden op een schietplank te trimmen, kunt u een jointer of een speciaal schietvliegtuig gebruiken. Hier is hoe: Markeer de gewenste lengte op het bord. Schaaf of beitel aan de uitvoerzijde een kleine afschuining om speling tegen te gaan. Vliegtuig vervolgens in de tegenovergestelde richting. Blijf naar de lijn toe werken.
Een vijzel kan worden gebruikt om onregelmatige randen in zachtere houtsoorten glad te strijken. Schakel vervolgens over naar het jointer-plan.

Conclusie
Dus hoe gebruik ik dit systeem om de bankvliegtuigen te kiezen die ik gebruik? Ik maak vrij standaard meubels, niets te groot of te klein. Een Stanley nr. 5 is mijn ruwschaaf. 5 die ik jaren geleden heb opgepikt voor mijn jointer-vliegtuig, ik heb een Lie-Nielsen nr. 7 met een standaard 45-frog, maar ik overweeg een 50-frog te kopen om als hulpmiddel te gebruiken.

Ik ben verscheurd over mijn gladmakende vliegtuig. Mijn eerste liefde is een Stanley No. 603 Bed Rock. Ik hou van zijn kleine formaat, maar de 45 pitch maakt hem alleen geschikt voor zachte houtsoorten. Ik heb een Lie-Nielsen nr. 4 met een kikker van 50. Het is een beetje groter dan ik verkies, maar de 50-kikker is een echt pluspunt. Een Veritas Bevel up Smoothing Plane met een pitch van 62 is beschikbaar voor moeilijk te bewerken houtsoorten. Met deze drie gladstrijkvlakken kan ik elk probleem oplossen. Ik zou graag al mijn problemen met slechts één gladstrijkvlak kunnen oplossen. Maar dat is alsof je maar één aardappelchip hebt. WM

Voor alles wat met handvliegtuigen te maken heeft, download de herziene editie van Christopher Schwarzs Handplane Essentials.

Aanbevelingen voor product

Hier zijn enkele benodigdheden en gereedschappen die we essentieel vinden in ons dagelijkse werk in de winkel. We kunnen een commissie ontvangen voor verkopen die via onze links zijn verwezen; we hebben deze producten echter zorgvuldig geselecteerd vanwege hun bruikbaarheid en kwaliteit.